Monday, July 11, 2011

ulcer mulut

Posted by rahayuHaiyub at 2:59 PM
ASSALAMUALAIKUM..

aku tgh menderita ulcer mulut ni, sob sob. nak tido pun susah menanges2 la kau menahan sakit lebih2 lgi kalau minum air yg panas2 ni n satu lagi kalau gosok gigi lagi mmg payah la kau nk gosok. aku start kna menda alah ni since 3months ago kalau time mkn jek selera pun terbantut coz susah nk kunyah,minum pun kne pkai straw. aku biasanya kena dlm 5-6 hari camtu, kau byngkan 5-6 hari mcm 5-6 tahun. org ckap ada jual ubat tu kt farmasi nama ubat tu bonjela, haritu aku try la tnya kt guardian mmg ada harga dia bih kurang rm16++ ar camtu lg satu org ckp kalau nk sembuh cpt letak garam kalau nk ganas lg ko tenyeh la garam tu kt ulser ko tu smpai kuar darah! woii ko gila aku nk letak cmtu NO WAY!! hahaha. tkpe ni ujian drNya, aku terima dgn redha. ptg ni mybe aku g klinik memandangkan smpai skang aku tk mandi lg takut nk gosok gigi punya pasal, mmg pedih gilaaa wa ckp sama lu. doakan aku cpt sembuh ye kwn2.
                                                                                                

                                                                      google image





                                             ni contoh ubat ulser mulut tu..



anyway aku ade info2 yg berguna utk korang d luar sana.. cekidout!

latar belakang
ulser mulut merupakan luka dalam mulut yang berwarna putih atau kuning yg di kelilingi oleh warna kemerahan dan menyakitkan.

apakah yang menyebabkan ulser mulut?
Penyebab sebenar ulser mulut tidak diketahui. Ia mungkin trjadi disebbkan oleh:
stres
  • perubahan hormon
  • jangkitan(infeksi)
  • kekurangan zat makanan
  • alahan
  • radioterapi
tanda-tanda(simptom)
Tanda-tanda ulser mulut termasuk:
  • rasa membakar dalam mulut
  • kesakitan 
  • tidak selesa
  • hilang selera makan
  • demam       
berapa lama akan sembuh?
kesakitan bisanya akan berkurangan dalam tempoh 3-4 hari tetapi ulser akan mengambil masa selama 10-14 hari untuk sembuh.

perhatian
Dapatkan pemeriksaan di klinik pergigian jika ulser berlanjutan selepas dua minggu untuk memastikan ia bukan lesi kanser dan pra-kanser.

Apa yang boleh anda lakukan?
Untuk melegakan rasa sakit, anda boleh mencuba petua-petua berikut :
  • Gunakan bahan kumuran antiseptik
  • Sapu gel atau krim penahan sakit
  • Kekalkan kebersihan mulut yang baik
  • Makan makanan lembut
  • Elakkan makan makanan panas dan pedas 
  • Banyakkan minum air


SELAMAT MENCUBA!!! 

0 comments:

Post a Comment

 

ceritasaya Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template and web hosting Graphic from Enakei